פורטל היוקרה של ישראל - prestige
 
נדל"ן יוקרה , רכבי  יוקרה , מוצרי יוקרה
לוחות קנייה / מכירה של מוצרי יוקרה
כתבות בנושאי יוקרה בישראל  , קהילות , קניון וירטואלי
 
הקלק כדי לחזור לדף הבית

ראשי

נדל"ן

עולם הרכב

עולם הגבר

עולם האשה

חוג הסילון

החיים הטובים

לבית ולגן

קהילות

 בריאות

 גורמה

 אלטרנטיבי

 נופש ותיירות

 ילדים

 תרבות

 לוח מוצרים
> ראשי > החיים הטובים > תרבות > כתבה - ירושלים מבעד למצלמה
ירושלים מבעד למצלמה
צלם י ש  שוויג קונצרט החזן ז  קוורטין מתוך אלבום תצלומי קקל אוסף בוקי בועז לצילום ישראלי מבשרת ציון.
הצלמים - ירושלים בעיני צלמיה
ירושלים, בירת ישראל, היא עיר מורכבת בעלת רבדים וזוויות שונים, ולכן מאז המצאת הצילום צלמים רבים אוהבים לתעד אותה מבעד לעדשת המצלמה ■ תערוכה חדשה במוזיאון מגדל דוד, בירושלים מעניקה דרך צילומים מבט מקורי, מורכב ומרתק על העיר ■ רונן עמיר היה שם.
ב-19 באוגוסט 1839, הומצא הצילום בצרפת (מצלמת הדאגרוטיפ של לואי דאגר). כארבעה חודשים בלבד, בדצמבר של אותה השנה, בביקורם של הצייר הצרפתי הוראס ורנה - מחשובי הציירים של האוריינטליזם הצרפתי שפעלו באירופה במאה ה-19 ואחיינו פרדריק גופיל פיסקה בארץ, צולמה לראשונה ארץ ישראל, ובפרט נופי העיר ירושלים.

אין באמת דרך טובה יותר מלתאר ולהציג את התמורות והשינויים שעברה ירושלים אלא ממבט בצילומיה משנים שחלפו.

ארץ ישראל כידוע, הייתה יעד אטרקטיבי ביותר בעבור התיירים הראשונים של המאה ה-19 ובכללם צליינים אוהבי ישו. הסיפורים על "ארץ הקודש" כבשו את מוחותיהם ודימיונם של המאמינים הדתיים והצלמים הראשונים מיהרו לצלם ולהציג לעולם את פניה האמתיות של ישראל, וירושלים בפרט.

התערוכה "הצלמים – ירושלים בעיני צלמיה 1950-1900" מתמקדת בצלמים מרכזיים שחיו ופעלו בירושלים במחצית הראשונה של המאה העשרים, ומעניקה מבט מקורי, מורכב ומרתק על העיר ועל השינויים ההיסטוריים שהתחוללו בה.

בישראל של אותה העת (1900) פעלו צלמים שונים כגון ב. ורשבסקי, בני משפחת אדלשטיין, ישעיהו רפאלוביץ ושותפו אברהם אהרן ריטבסקי שפתחו סטודיו לצילום ברחוב שער יפו בעיר העתיקה ואליהו מאיירס, צלם המושבה האמריקאית בירושלים, והם אלה המהווים את ראשית הצילום היהודי בארץ ישראל. מקצתם הם חלק מהתערוכה האמורה.
מוכרי אביטיחים בעיר העתיקה 1942  צילום אליה קהואגיאן_פוטו אליה_ירושלים.
הצלמים - ירושלים בעיני צלמיה

התערוכה מוציאה לאור את פועלם הוויזואלי של הצלמים שפעלו בעיר, ומתארת כיצד הם ראו את ירושלים וכיצד העיר התבטאה ביצירתם המתועדת. התערוכה גם שופכת אור על קורותיו של תחום הצילום בירושלים בתקופה שבה תחום הצילום בארץ וברחבי העולם עבר שינויים רבים ומספרת פרק שטרם סופר בתולדות הצילום הארצישראלי. כך לדוגמא, הקרן הקיימת לישראל, שהקמתה אושרה בקונגרס הציוני החמישי בבאזל (1901) תיעדה בעצמה את אירועי התקופה הקריטיים, כמו הנחת אבן הפינה לאוניברסיטה העברית בהר הצופים ב-1918, שצילם יעקב בן דב ולתצלומים מסוג זה יש ערך היסטורי משמעותי ביותר.

התערוכה מדגישה את ייחודה ומורכבותה האנושית והתרבותית של ירושלים ומוצג בה בפעם הראשונה מבט שלם על מפעלם של צלמי העיר הנוצרים, הארמנים, היהודים והמוסלמים שפעלו בעיר.
צלם י ש  שוויג קונצרט החזן ז  קוורטין מתוך אלבום תצלומי קקל אוסף בוקי בועז לצילום ישראלי מבשרת ציון.
הצלמים - ירושלים בעיני צלמיה

לכל אחד מהם טביעת עין ייחודית דרכה תיעד פן מפניה הרבות של ירושלים. רבים מהצלמים ליוו ותיעדו בצילומיהם את תושבי ירושלים בקהילות השונות, אחדים נשלחו מטעם מוסדות וקרנות לצלם את האירועים ההיסטוריים השונים שהתרחשו בעיר ואחדים היו אמנים שביקשו להנציח את מבעיה הייחודיים של העיר.

אחד הצלמים שתצלומיו מוצגים בתערוכה הוא אליה קהואג'יאן, אשר הגיע לישראל כפליט יתום בן 14 לאחר טבח הטורקים בעם הארמני, הודות לארגון סיוע אמריקאי שחילץ עשרות אלפי יתומים מטורקיה והביאם למקומות שונים במזרח התיכון. בגיל 11, לפי הערכת המשפחה, הגיע לבית יתומים בנצרת. שם הוא גם נחשף לראשונה לצילום, כאשר שימש סבל של אחד ממורי בית היתומים שעבד גם כצלם. שנתיים לאחר מכן הוא עבר לירושלים והחל לעבוד וללמוד לצלם אצל טומייאן - אחד מצלמי העיר. ב-1928 החל לעבוד כצלם מקצועי אצל האחים חנאניה, משפחה נוצרית ידועה, ושנתיים לאחר מכן, שהאחים ביקשו לסגור את החנות הוא לקח הלוואה גדולה ורכש אותה. לסטודיו לצילום הוא קרא "פוטו אליה", וזה שוכן עד ימים אלה בלב ליבו של השוק בעיר העתיקה. לאחר מותו של קהואג'יאן עבר הסטודיו לניהול בנו ונכדו, אשר חשפו מטמון ארכיוני יקר ערך ויוצא דופן בערכו ההיסטורי. בארכיון מאות תמונות של העיר ירושלים מהתקופה הראשונית של המנדט הבריטי ועד העברתה לשלטון הירדני ומלחמת העצמאות. במטמון זה נמצאו גם תמונותיהם של בני משפחת ולירו שנחשבה במאה ה-19 לאחת המשפחות החזקות והעשירות בקהילת היהודים הספרדים בעיר והתפרסמה, בין היתר, בזכות תרומתה לפיתוח העיר ובזכות הנכסים הרבים שקנתה בשכונות החדשות שמחוץ לחומות לצד תיעוד מצולם נדיר של בני היישוב הישן היהודי בתוך ומחוץ לחומות, הכותל המערבי, מסגד אל אקצ'ה, היישוב הערבי ויחסי הגומלין בין התרבויות שחיו יחדיו בעיר.

מאז גילוי מטמון התמונות הפך הסטודיו למוזיאון קטן של תמונות בשחור-לבן מראשית המאה הקודמת, המודפסות באיכות גבוהה. רוב הלקוחות הם תיירים. מעבר לערך ההיסטורי-אנתרופולוגי שלהן, התמונות מרהיבות בקומפוזיציה מדויקת ובלכידת רגעים ומבטים מעוררי השראה. התמונות עוסקות ברובן בחיי היום-יום: מוכרים בשוק, מצחצחי נעליים (יהודי מצחצח את נעליו של ערבי) ושיירות גמלים.
צילום בן דב המחלקה לעבודות מתכת בבצלאל1908 לערך  אוסף משפחת רימון חיפה.
הצלמים - ירושלים בעיני צלמיה

החל מה-1 ביולי, יערכו בימי שישי סיורים במסגרת התערוכה שיגוללו את סיפורה של העיר דרך עדשת המצלמה, מנקודת מבטם של הצלמים. הסיור יחל בביקור בתערוכה וימשיך למרכז העיר בעקבות סיפורם של הצלמים הירושלמים: ראאד, נרינסקי, קראפ בן דוב ואחרים, ובתי הפוטו המיתולוגיים שפעלו בעיר: 'פריזמה' ,'שוורץ' ו'ארושקעס'. הסיור יעבור ברחוב יפו, כיכר ספרא, רחוב בן יהודה, רחוב בצלאל ולסיום ביקור בבית האומנים ברחוב שמואל הנגיד. משך הסיור כשלוש שעות בעלות של 75 שקלים למשתתף.

ז'אנר: צילום
תאריך נעילה: 10 דצמבר 2016
שם המקום: מוזיאון מגדל דוד לתולדות ירושלים
כתובת: שער יפו, ירושלים
שעות פעילות: ראשון – חמישי: 10:00-16:00, ימי שישי: סגור (אך ניתן לתאם ביקורי קבוצות), ערבי חג, חגים ושבתות: 10:00-14:00. בחודשים יולי-אוגוסט: ראשון-חמישי ושבת: 17:00-10:00 ימי שישי: 14:00-10:00
טלפון: 02-6265333

* הכותב היה אורח מוזיאון מגדל דוד
הדפסה >>חזרה
הוסף תגובה
1
חיפוש מהיר