פורטל היוקרה של ישראל - prestige
 
נדל"ן יוקרה , רכבי  יוקרה , מוצרי יוקרה
לוחות קנייה / מכירה של מוצרי יוקרה
כתבות בנושאי יוקרה בישראל  , קהילות , קניון וירטואלי
 
הקלק כדי לחזור לדף הבית

ראשי

נדל"ן

עולם הרכב

עולם הגבר

עולם האשה

חוג הסילון

החיים הטובים

לבית ולגן

קהילות

 בריאות

 גורמה

 אלטרנטיבי

 נופש ותיירות

 ילדים

 תרבות

 לוח מוצרים
> ראשי > החיים הטובים > תרבות > כתבה - רוכבים אל המחר
רוכבים אל המחר
תערוכת 2X200
ב-12 ביוני 1817 יצא הברון הגרמני קרל פון דרייס לנסיעה הראשונה ב"מכונת הריצה" - אופניים נטולי דוושות בעלי כידון ■ תערוכה חדשה במוזיאון המדע בירושלים מבקשת לחלוק כבוד לאופניים שהמצאתם תרמה משמעותית לפיתוח התרבות: מסלילת כבישים דרך הגדלת המגוון הגנטי ועד לקידום הפמיניזם ■ רוית כהן יוליוס מדווחת.
למרות עדויות שנויות במחלוקת על שרטוט המיוחס לאחד מתלמידיו של לאונרדו דה וינצ'י, רוב החוקרים מסכימים על כך שהרכב הדו-גלגלי הראשון הומצא על ידי הברון קרל פון דרייס בשנות ה-20 של המאה ה-19. כן, ב–12 ביוני 1817 יצא הממציא הגרמני לנסיעה הראשונה שלו ב"מכונת הריצה" שהגה — אב טיפוס מעץ של כלי רכב דו־גלגלי ללא דוושות שהורכבו עליו שני גלגלים שווים בגודלם, שאותם הניע הרוכב בעזרת ריצה על הקרקע ושנועד לשמש תחליף זול לרכיבה על סוס או לנסיעה בכרכרה. מאז כאמור חלפו להן שתי מאות ובימים אלו מציין העולם 200 שנים להמצאת האופניים.

כצפוי, העולם אינו מתעלם מהמצאת האופניים ומספר תערוכות עכשוויות מבקשות לחלוק לה כבוד. כך לדוגמא באמסטרדם (הולנד) הושקה ממש לאחרונה הביאנלה הראשונה בעולם המוקדשת לתכנון אדריכלי ותכליתה לסייע לרוכבי אופניים במציאת פתרונות סביבתיים לרכיבה בשטחים עירוניים, בעוד שבמנהיים (גרמניה) במוזיאון הטכנולוגי בעיר מוצגת בימים אלו התערוכה "שני אופנים — 200 שנה" המגוללת את הכרונולוגיה של האופניים. תערוכה דומה היא, "אופניים 2X200" המוצגת ממש עתה במוזיאון המדע ע”ש בלומפילד בירושלים ועוסקת אף היא באופניים.

בתצוגה האמורה תוכלו כמובן להתרשם מדגמים שונים באבולוציה שעברה המכונה ההיא של פון דרייס שנבנתה מעץ וכללה כידון ובלם יד, וזכתה לכינוי "סוס לגנדרנים" דרך דגמים וגרסאות שונות, ביניהן אופני ה"פני וחצי", שלהם גלגל קדמי גדול וגלגל אחורי קטן, שיא האופנה בשנות ה-80 של המאה ה-19 - עד שהופיעו "אופני הבטיחות" שהובילו ליצירת האופניים המודרניים המשמשים כיום כלי תחבורה יעיל, המוני וידידותי לסביבה (ועל הדרך גם מסייעים לערעור שלוותם של הולכי רגל ברחובות הערים הגדולות).
תערוכת 2X200

בתערוכה המתפרשת על פני כ-1500 מ"ר פנים וחוץ, ניתן ליהנות מפעילויות וסדנאות לכל המשפחה כגון רכיבה במנהרת רוח, זירת רכיבה התנסותית לילדים, לקטנים ולגדולים עם עשרות זוגות אופניים שונים ומיוחדים. זאת לצד עשרות מוצגי אופניים מחו"ל ומהארץ, דגמי גלגלי אופניים ייחודיים ונדירים לצד עכשוויים, אוספים היסטוריים מקנדה, הולנד, ארה"ב וישראל, חדשנות וטכנולוגיה, טרנדים ומגמות מובילים בתחום הרכיבה על אופניים, סדנאות בניית ספינרים והתנסות לכל הגילים, מיצבי אמנות, Cinema-Bike וכן מופע מוסיקה ותנועה קצבי של להקת טררם בו ישתתפו אמנים, מוסיקאים ורקדנים שישלבו תיפוף וריקוד עם ועל חלקי אופניים על הבמה. המופע יתקיים מספר פעמים ביום ויתלווה לתערוכה במהלך חודש אוגוסט.
תערוכת 2X200

מייצגי התערוכה נותנים דגש לחדשנות ויצירתיות, ולכן תוכלו למצוא בה מספר פרקים ייחודים: המצאת המטוס על ידי האחים רייט שהיו בוני ומתקני אופניים והשתמשו באופניים לניסוייהם והמצאת המכונית על ידי בנץ הגרמני שהרכיב מנוע על תלת אופן. לא בכדי טוענים כי האופניים היו רק ההתחלה. ברגע שהִצליחו בני האדם לייצר מכונה שמאפשרת להם לנוע במהירות ממקום למקום, השמים היו הגבול, ייצור האופנים הצמיח כאמור את ייצור המכונית והמצאתה של המכונית הייתה קרקע פּוֹרייה להמצאת המטוס, ומשם הייתה הדרך לחלליות קצרה יחסית.

התערוכה מתייחסת לאופניים כמכונה מופלאה שתחילתה במאה ה-19 עם המצאת אופני ההליכה תוך התייחסות לשיגעון האופניים שסחף את אירופה ושינה את האופן שבו עבדו, בילו, התעמלו, התלבשו וחיזרו בני התקופה ועד לאופניים החדשניות של ימינו. פרק מיוחד עוסק באדם הרוכב ויכולותיו ללמוד רצף של תנועות מורכבות ומסונכרנות שלא ישכחו לעולם. פרק נוסף מתייחס להשפעה של המצאת האופניים על חיינו והשינויים החברתיים והאורבניים שנוצרו בעקבות כך, הוויקטוריאניים התחילו להזיז את התחת בעוד שעובדים ופועלים ממעמד הפרולטריון יכלו בעת ההיא להרחיב את הזדמנויות התעסוקה שלהם ואילו בני המעמד הבינוני יכלו להרשות לעצמם לצאת לחופשות רבות יותר. הפופולריות הגואה של האופניים אחראית במידה רבה אפילו לסלילת כבישים מוסדרים, וסוציולוגים מסוימים סבורים שהם לא רק סייעו לפורר את מבנה המעמדות הנוקשה, אלא אף יצרו גיוון גנטי רב יותר בכך שאפשרו ניידות רבה יותר שהרחיבה את "מעגל החיזור". בנוסף, הושפעה גם התנועה לשחרור האישה בסוף המאה ה-19, שכן, האופניים בישרו על מותם של בנות הלוויה, המחוך והשמלות הארוכות, הנוקשות מרוב תחתוניות מעומלנות. גם התנועה ההיפית מהסיקסטיז אימצה את האופניים בחום אל מול תרבות המודז של הרוכבים האיטלקיים מאותה התקופה.
תערוכת 2X200

התערוכה מציגה גם את המצאת אופני ההרים בשנות ה-70 של המאה ה-20, ואת האבולוציה של האופניים שעברה כבר הרבה גלגולים מאז ימי ה־BMX ועד למתקפלים החשמליים, מאבזור יתר אובססיבי של מראות ועזרים למינימליזם הנקי מהילוכים וברקסים, מחדשים לרטרו, משלדת ברזל קשיחה לאלומיניום הרך ובחזרה לסגסוגת מתכת, ועוד כהנה וכהנה שכלולים ואופנות.

2X200 – תערוכת האופניים

אוצרי התערוכה: פרופסור עידו ברונו-האקדמיה בצלאל לאמנות ועיצוב (מעצב תעשייתי ורוכב מושבע), ד"ר אמיר בן שלום - מפתח מוצגים ראשי במוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים.

מחיר: (יולי-אוגוסט) - 60 ₪, כרטיס משפחתי (הורים/סבים וכל ילדיהם/נכדיהם) 220 ₪.

כתובת: מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד קריית המוזיאונים 3 ירושלים. למידע נוסף: 053-9382657.
הדפסה >>חזרה
הוסף תגובה
1
חיפוש מהיר