פורטל היוקרה של ישראל - prestige
 
נדל"ן יוקרה , רכבי  יוקרה , מוצרי יוקרה
לוחות קנייה / מכירה של מוצרי יוקרה
כתבות בנושאי יוקרה בישראל  , קהילות , קניון וירטואלי
 
הקלק כדי לחזור לדף הבית

ראשי

נדל"ן

עולם הרכב

עולם הגבר

עולם האשה

חוג הסילון

החיים הטובים

לבית ולגן

קהילות

 אלפיון עליון

 מאיון עליון

 עשירון עליון

 פורום חוג הסילון

 לוח מוצרים
פורשה יגר לה קולטר jaeger-lecoultre מותגי יוקרה
> ראשי > חוג הסילון > מאיון עליון > כתבה - גביע השייט הנכסף מכולם
גביע השייט הנכסף מכולם
משט האמריקה קאפ
משט האמריקה קאפ
תחילתו בתחרות בין אמריקאים לבריטים לפני 150 שנה, המשכו במשט יוקרתי להפליא המתקיים עד היום. כדי לקחת בו חלק, עליכם להיות מטורפים או מיליונרים - רצוי גם וגם. משט האמריקה קאפ לשנת 2006 יוצא לדרך!
בחודשים מאי ויוני מתקיימים המקצים האחרונים של גביע "לואי ויטון": השיוט העשירי, האחד־עשר והשניים־עשר. המקצים הם למעשה מוקדמות פסגת ספורט היאכטות - "האמריקה קאפ". באפריל 2007 יערך השיוט האחרון בגביע לואי ויטון ותיקבע הטוענת לכתר שתתמודד מול מחזיקת הגביע, קבוצת אלינטי (Alinghi).
במקצים יפגינו 12 הצוותים המתמודדים את כושרם הגופני וכישורי השיט שלהם, את יתרונות העיצוב של ספינותיהם ואת החומרים מהם הן עשויות. מדובר לא רק ביוקרה המוגבלת לעולם השיט, אלא בכסף גדול, מאבקי כבוד ואגו. לאורך כל ההיסטוריה של האמריקה קאפ, היוותה התחרות מוקד משיכה לבעלי ממון, מעצבי עילית, משוגעים לשיט, אריסטוקרטים וחובבי הרפתקאות. התחרות משכה את החולמים ואת בעלי החזון, אשר יוכלו להעניק השראה לצוותים בהתמודדות רבת מכשולים, התובעת מצוינות וחדשנות.

משט האמריקה קאפ
משט האמריקה קאפ
הרבה לפני גביע הכדורגל האנגלי..
מארחת האמריקה קאפ 32 היא עיר הנמל ולנסיה שבספרד. סמוכה לחוף הים התיכון ובעלת מסורת ימית ארוכה, ולנסיה תהפוך לנמל האירופי הראשון בו נערכת התחרות לאחר 152 שנות גלות.
האמריקה קאפ מוזכרת לעיתים קרובות כתחרות הספורט הוותיקה בעידן המודרני. ואכן, מהתערבות ג'נטלמנית שנקבעה בשנת 1851, בין קבוצת עשירים ניו־יורקים חובבי שיט, לבין אדונים אנגלים בעלי יאכטות יקרות ויהירות אימפריאלית, הפכה התחרות לסיפור של העזה, להיטות, חידושים ותהילה.

קריאת התגר של ג'ון סטיבנס, מייסד מועדון השיט הניו־יורקי, על העליונות הימית הבריטית, הייתה אות הפתיחה לאחד ממפעלי הספורט הפעילים הוותיקים ביותר. תחרות שהקדימה בשני עשורים את גביע הכדורגל האנגלי ובארבעים וחמש שנים את המשחקים האולימפיים של העת החדשה.

הכל התחיל כשהספינה "אמריקה" התקרבה אל חופי האי הבריטי. "אמריקה" נבנתה במטרה להפגין את מיטב החידושים בעיצוב ובניית יאכטות אמריקאיות. היא תוכננה להשתתף בתערוכה הגדולה (The Great Exhibition) שנערכה בלונדון באותה השנה ונחשבה לחגיגה הגדולה של הישגי האימפריה הבריטית וההתפתחות התעשייתית. בלחץ העיתונות האנגלית הוזמנה הספינה להשתתף בתחרות עם עוד 14 מפרשיות ממועדון "שייטת היאכטות המלכותית". המטרה הייתה להקיף במהירות הגבוהה ביותר את האי וויט, הסמוך לחופה הדרומי של אנגליה.

"אמריקה" הוכיחה את עליונותה במולדת היאכטות, ומחצה את שאר יריבותיה האנגליות בשיוט. אחרי המרוץ שאלה המלכה ויקטוריה את יועציה "מי ניצח?" "אמריקה" ענו היועצים. "ומי הגיע למקום השני?" המשיכה מאוכזבת. "הוד־מעלתה", ענו לה, "אין מקום שני". עד שהאמריקאים ניצחו במרוץ, כונתה התחרות "גביע מאה הגיני", על־שם גביע הכסף שעוצב בשנת 1848 על־ידי גרהרד מלונדון. הגביע היה חלק מאוסף הגביעים של "שייטת היאכטות המלכותית", ונודע כגביע 134 אונקיות הכסף. מאז אותו הניצחון, מכונה הגביע והתחרות כולה "גביע אמריקה" על־שם הספינה המנצחת.

מוכי תדהמה על הפגיעה ביוקרתם הימית, ניסו מספר קבוצות בריטיות להשיב את הגביע למולדתו. אולם המועדון הניו־יורקי נותר בלתי מנוצח ב־25 הניסיונות הבאים ולמשך 113 שנים. אחד מהמתמודדים העיקשים והמפורסמים ביותר היה ברון התה הסקוטי, סר תומס ליפטון. הוא התמודד "באמריקה קאפ" חמש פעמים, בין השנים 1899־1930 עם יאכטות שכונו בשם "שמרוק". סר ליפטון נכשל בכל ההתמודדויות מול המועדון הניו־יורקי, אבל מכר הרבה מאוד תה בבריטניה וארה"ב בשל הפרסום שהתחרות הקנתה לו.
הספינות שהושטו בתקופתו של ליפטון היו מפרשיות גדולות מאוד. לדוגמה, אורכה של "שמרוק V" שעדיין שטה, הוא 120 רגל. אחרי מלחמת העולם השנייה הושקו יאכטות קטנות שגודלן הממוצע 65 עד 75 רגל. מאז זכה המועדון הניו־יורקי בעוד שמונה תחרויות, עד השיוט של שנת 1983. לסדרה של הטוב משבע שנערכה בניו־פורט ארה"ב העפילה הקבוצה מארץ הקנגורו, "אוסטרליה II". איל ההון האוסטרלי אלן בונד והמפרשית שלו "אוסטרליה" הכו בדו־קרב מחשמל את "הליברטי" בהנהגת הסקיפר האגדי דניס קונר, וקטעו בכך את ההגמוניה האמריקאית. קונר החזיר את הגביע לארצו כבר בשנת 1987, אך הפעם בשירות מועדון היאכטות של סן־דיאגו.

עלילות הגביע לא תמו כאן. בשנת 1995, אספה הקבוצה הניו־זילנדית עם היאכטה "בלאק מג'יק" את הגביע ושטה הרחק אל חצי הכדור הדרומי. אולם שנתיים לאחר מכן נכנס תמהוני לחדר המועדון של "שייטת היאכטות המלכותית הניו־זילנדית" וחיבל באמצעות פטיש כבד בגביע הכסף. התוקף, בעל עבר פלילי, טען שהמניע לחבלה הוא פוליטי, דבר שלא מנע ממנו לרצות עונש מאסר. הנזק שנגרם לגביע היה כל־כך גדול, שעלה החשש שהוא אינו בר־תיקון. אולם סדנת הצורפות של גרהרד מלונדון, שעיצבה את הגביע, תיקנה את הנזקים תוך שלושה חודשים וללא תמורה, רק בגלל שהיה זה האמריקה קאפ.

הקבוצה הניו־זילנדית הפכה בתחרות האמריקה קאפ של שנת המילניום לקבוצה הראשונה מחוץ לארה"ב שמצליחה להגן על תוארה. אבל בשנת 2003 ניצחה אותה קבוצת "אלינטי" השוויצרית והחזירה את הגביע אחרי 152 שנים ליבשה האירופית. המנצחים השוויצרים היו הראשונים אי־פעם לזכות בגביע בניסיון הראשון.

מאז יסוד האמריקה קאפ חלו התפתחויות בכללי המשחק. בשנת 1852 נכתב מזכר המכונה The Deed of Gift אשר הפך למסגרת החוקית העיקרית בתחרויות. בין הכללים שהתווספו למזכר נמצאה למשל התביעה, שמועדון היאכטות המתחרה יהיה חייב להיות ממוקם סמוך לים. אם כלל זה לא היה מבוטל במשך הזמן, הוא היה מונע על־פי החוק ממחזיקת הגביע הנוכחית להשתתף בתחרות, בשל היותה שוויצרית עם מועדון יאכטות מהעיר ג'נבה.
בשנות השבעים של המאה העשרים עלו לראשונה דרישות בו־זמניות של מס
משט האמריקה קאפ
משט האמריקה קאפ
מסתתרים מהרוח
גביע לואי ויטון מורכב מ־13 מקצים המכונים Acts, שבסופם מתקיימים חצי גמר וגמר. מהתוצאות שהתקבלו בניכוי הנקודות של מחזיקת הגביע, נקבעת הטוענת לכתר. השלב הבא הוא כמובן סדרת התמודדויות המוכרת כאמריקה קאפ. בשיוטי גביע לואי ויטון הקרובים יתחרו 12 צוותים מעשר מדינות. הרכב המדינות בגביע לואי ויטון הנוכחי ובאמריקה קאפ 32 הוא המגוון ביותר שהתחרה אי־פעם. הוא כולל את מחזיקת הגביע אלינטי השוויצרית, שלוש קבוצות איטלקיות, קבוצות מארה"ב, ניו־זילנד, צרפת, שוודיה, גרמניה וספרד ולראשונה קבוצות מדרום־אפריקה וסין, רובן כבר צברו נקודות במקצים הקודמים של הגביע שנערכו בשנת 2004 ו־2005 במרסיי, ולנסיה וחופי סיציליה.

משט האמריקה קאפ
משט האמריקה קאפ
המסלול בו משייטים המתמודדים נקבע במיוחד על מנת לבחון את כישורי השיט של הצוות ויכולות כלי השיט. אורך המסלול הוא 18 מיילים ימיים והוא מורכב משני סיבובים. המרחק הוא מספיק קצר בשביל לתת ביטוי ליכולות התמרון של הצוות, על מנת שמהירות היאכטה לא תהפוך למשתנה היחיד בתוצאות התחרות. עם יריית האקדח הראשונה מצווים הצוותים להיכנס לקופסת ההזנקה. בין יריית 10 הדקות ליריית חמש הדקות אמורים הצוותים להיפטר מכל הדברים שאינם חיוניים להפלגה, לקבל את דיווחי המודיעין האחרונים ולהיכנס לקצב של מרוץ. מעכשיו הם ברשות עצמם.
התחרות לא מתחילה בנקודת ההתחלה. בין קופסת ההזנקה לנקודת ההתחלה מתקיימת תחרות משמעותית מאוד בין צוותי השיט. הירייה האחרונה משחררת את המתמודדים לתחרות המכונה The pre-start.
זו תחרות צמודה שכולה תמרונים על הזכות להיכנס ראשונים ובזווית הרוח הטובה ביותר לנקודת הפתיחה ומשם להמשיך כמובילים את המרוץ.

ומה על האומללים שאינם מובילים? במהלך המרוץ קשה מאד לעקוף. על כן שובצו במסלול תכונות המעניקות למתחרה המפגרת סיכוי. פניית פרסה באמצע המסלול מאפשרת לספינה השנייה יתרון, אם היא צמודה למובילה ונכנסת לעיקול מימין לה. סיום כנגד הרוח מעניק יתרון ליאכטה שמוסתרת מהרוח על ידי המובילה. שינויים אלה, בנוסף להכללת שופט על סירת מנוע זריזה, וקביעת עונשים שעלולים לעכב את השייטים, הכניסו עוד יותר עניין ומתח לתחרות.
ומי עומד מאחורי כל קבוצה מתחרה, או בשפת חסידי התחרות - סינדיקט?

על־מנת להשיט יאכטה שתעמוד בסטנדרטים הגבוהים של האמריקה קאפ, יש צורך בצוות הכולל בין 70 ל־100 איש. ביניהם נכללים כשני צוותי שיט מאומנים, אליהם נלווים רופאים, תזונאים, מטאורולוגים ובעלי מקצועות בתחומים הטכניים־ימיים. לכל אלה מתווספים אנשי השיווק ויחסי הציבור שמהווים חלק משמעותי במכונה המשומנת, ואפילו רואי חשבון מדופלמים.

היציאה לתחרות היא עסק לכל דבר, וכוללת הוצאות תפעול, רווחי חסויות ואידיאולוגיה של ניצחון. מקורות ההכנסה מגיעים מהחידושים העיצוביים והשכלולים הטכנולוגים שמפותחים למען הניצחון בתחרות, ולאחר מכן נמכרים בשוק היאכטות הפרטי כמוצרים עסקיים לכל דבר. תמונות מהמרוץ הגיעו למאה מדינות וזמן הסיקור הכללי באמריקה קאפ האחרון היה כאלפיים שעות. התמונות הופצו ב־520 תחנות שידור והגיעו למאות מיליוני בתי־אב. הפרסום, החשיבות והמיתוג היוקרתי של התחרות מושכים גופים כלכליים המעורבים בתחרות בצורות שונות. למשל באמריקה קאפ 31 אפשר היה למצוא את טויטה היפנית והבנק השוויצרי U.B.S, שתומך גם באמריקה קאפ הנוכחי במחזיקת הגביע אלינטי. תמיכה כזאת יכולה להגיע לעשרות מיליוני דולרים. די אם נזכור שסקיפר עשוי להשתכר כרבע מליון דולר לשנה ללא מענקי זכייה, ותקציב מזערי של סינדיקט נע בסביבות הארבעים מליון דולר. הערכה צנועה, שהקבוצות האיטלקיות והאמריקאיות מכפילות ומשלשות.

נותני החסות המרכזיים של אמריקה קאפ 32 הם קוקה־קולה, תשלובת החשמל הספרדית, ענקית הקפה נסטלה ותאגיד הרכב פורד. יחד עם זאת, רבים מהצוותים בעבר ובהווה ממומנים מכספם הפרטי של אילי־הון המשוגעים לשיט או לניצחון המתוק. דוגמה מעניינת לסכומים האגדיים שמושקעים בהקמת הסינדיקט ובניית יאכטות לתחרות האמריקה קאפ, היא השקעתו של המיליארדר לארי אליסון, מייסד חברת התוכנה Oracle Corporation והתומכת הראשית של קבוצת BMW Oracle Racing Team. לפי פרסומים שונים, השקיע אליסון בבניית היאכטה החדשה והקמת הצוות כ־194 מליון דולר בשלוש שנים!

אז זהו, כל שנותר הוא לקנות כרטיס טיסה לוולנסיה. המדקדקים רשאים להפליג. רצוי להצטייד במשקפת, שמן שיזוף ומערכת ביגוד ממותגת, ולהמתין. להמתין בסבלנות לסערה ספורטיבית מרעננת. כל־כך הרבה יוקרה וכסף מונחים על כף המאזנים, כך שמשעמם לא ייתכן שיהיה. במאי ויוני הם יוצאים לשיוטים אחרונים בדרך אל הקרב הסופי, השיוט בו יוזנקו שני צוותים נחושים אל המבחן שיקבע, מי היא הקבוצה המושלת בגלים.

הכותב עוסק בכתיבה וחוקר היסטוריה אירופאית מודרנית
הדפסה >>חזרה
הוסף תגובה
1
חיפוש מהיר