פורטל היוקרה של ישראל - prestige
 
נדל"ן יוקרה , רכבי  יוקרה , מוצרי יוקרה
לוחות קנייה / מכירה של מוצרי יוקרה
כתבות בנושאי יוקרה בישראל  , קהילות , קניון וירטואלי
 
הקלק כדי לחזור לדף הבית

ראשי

נדל"ן

עולם הרכב

עולם הגבר

עולם האשה

חוג הסילון

החיים הטובים

לבית ולגן

קהילות

 נדל"ן

 עולם הרכב

 עולם הגבר

 עולם האשה

 חוג הסילון

 החיים הטובים

 לבית ולגן

 לוחות ראשי
 לוח נדל"ן
 לוח רכב
 לוח מוצרים
> ראשי > כתבה - מדריך הסמלים
מדריך הסמלים
הטרנד: ירוק
המודעות לבריאות ולשמירה על כדור הארץ הגדילה את הביקוש למוצרי קוסמטיקה וטואלטיקה שמתהדרים בתווית ירוקה. אבל גם לירוק מסתבר יש הרבה גוונים. חשבתם פעם מה מסמלים כל אותם אייקונים חביבים המופיעים על גבי מוצרי הטואלטיקה שלכם? הידעתם שגם למוצרי קוסמטיקה שמתהדרים בתווית ירוקה, יש מספר רב של תוויות שונות? על משמעות כל הסמלים והאייקונים הקטנים המופיעים על גבי מוצרי הטיפוח שלכם בכתבה הבאה:
העולם כולו כבר מבין את חשיבות השמירה על איכות הסביבה והבריאות: יותר ויותר בני אדם אוכלים מזון אורגני, מכוניותיהם פועלות על בסיס אנרגיה סולרית לא מזהמת, הם ישנים על מצע כותנה אורגנית ולובשים בגדים מכותנה אורגנית, סיבי תירס אפילו במבוק. לפיכך, הצעד הבא בתחום נראה טבעי ביותר: מוצרי קוסמטיקה וטיפוח על טהרת הייצור הידידותי לסביבה.

כשאתם בוחרים מוצר ממדפי הטיפוח, הטואלטיקה או ההיגיינה האישית, מהם השיקולים המכריעים מבחינתכם? אם עד לפני עשור רשימת השאלות הייתה מצומצמת למדי, כמו מה מידת יעילותו של המוצר, עד כמה הוא נוח לשימוש, האם הריח שלו נעים, האם יש לו "גב" של חברה אמינה והאם המחיר הנדרש אטרקטיבי, הרי שכיום מעורבות בתהליך הצרכני עוד סדרה של שאלות "ירוקות": עד כמה המוצר טבעי, האם הוא ידידותי לסביבה, האם הוא נוסה על בעלי חיים, האם ייצורו היה כרוך בפגיעה בסביבה או בניצול בני אדם.

נכון, שאלות אלה תופסות עדיין מקום משני, אולם הטרנד הירוק בצריכת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה הולך ותופס תאוצה, ולהערכת מומחים הוא עוד ידביק בממדיו את הטרנד הירוק בצריכת מזון. הביקוש למוצרים ירוקים בנישה זו עולה בהתמדה, בשיעור של כ-10-15 אחוזים בשנה, וכיום כל חברת טואלטיקה וטיפוח שמכבדת את עצמה מנסה לשוות למוצריה תדמית ירוקה.

ידידותיות לסביבה:

מבין שלל הדגלים הירוקים, הידידותיות לסביבה היא הדגל האופנתי ביותר בשוק מוצרי הצריכה בכלל ומוצרי הטיפוח והטואלט בפרט.

אז מהו בעצם מוצר טיפוח, קוסמטיקה או היגיינה ירוק? "ישנה סדרה ארוכה של טענות שבגינן מוצר בנישה זו מתויג כירוק", אומר גרי קלברג, המדריך הראשי בחברת 'ד"ר האושקה' המייצרת ומשווקת מוצרי טיפוח אורגנים. "חלק מהשאלות מתייחסות למידת הבריאות של המוצר ולכן מתמקדות ברכיבים שבו. רכיבים טבעיים או רכיבים אורגניים נתפסים כבריאים יותר. יתר השאלות נושאות אופי אתי: עד כמה המוצר ידידותי לסביבה בכל מחזור החיים שלו. למשל, האם נכרתו לצורך ייצורו עצים מיערות הגשם? האם תהליך הפיתוח היה כרוך בניסויים בבעלי חיים? האם כוח האדם שגויס לייצור ולשיווק של המוצר בכל תחנה בחייו זכה לתגמול הולם?.

מדוע לפנות אל הקוסמטיקה הטבעית?

כשאני נשאל מעת לעת מדוע בעצם לפנות אל הקוסמטיקה הטבעית אני מסביר שעבורי יש לעניין שני היבטים: האחד רפואי והשני אידיאולוגי. בהתייחסי להיבט הרפואי, מאמין שהרבה מהאלרגיות שאנשים מודעים להן או אינם מודעים להן, כמו גירוים בעור ובמקרים נדירים יותר גם כאבי ראש, נגרמות ממוצרי קוסמטיקה. גם מוצרים המוגדרים לא אלרגנים, הנקיים לרוב מבושם, מכילים לעתים חומרים שעלולים לגרום לאלרגיה, שלא לדבר על חומרים מזיקים ממש, כמו SLS ואלומיניום, המצויים בדאודורנטים.
מוצרי ד"ר האושקה
ההיבט האידיאולוגי חשוב לא פחות, אומר קלברג. לדבריו הוא מוצא משמעות בכך שאפשר לסמוך על הטבע ולקחת ממנו את מה שיש לו להציע ולהימנע ככל האפשר ממניפולציות כימיות.

חשוב לדעת מהו מקורם של חומרי הגלם הטבעיים המופיעים בתכשיר ואיזה מניפולציות הם עברו. כדוגמה לכך מביא קלברג את חמאת השיאה - רכיב נפוץ בקוסמטיקה הטבעית התעשייתית. לדבריו, לחמאת שיאה צבע צהבהב וריח דומיננטי, אך במרבית המוצרים היא לבנה ובעלת ריח נעים, תוצאה מתהליכי העיבוד שהיא עוברת, המורידים כ-13 אחוזים מהחומרים החיוניים לעור וכך מפחיתים מיעילותה.

חומר נוסף הוא שעוות דבורים המשמשת כמתחלב טבעי, כלומר חומר הקושר בין מים לשמן. כתוצאה מתהליכי ניקוי וסינון שעוברת הכוורת (20 או 30 פעם תלוי ביצרן), מתקבלת שעוות דבורים שעברה הלבנה ומגיעה כפתיתים הרחוקים מאוד מהחומר המקורי. בעניין זה מציין קלברג כי כל הצמחים שמהם מופקים חומרי הגלם של ד"ר האשוקה גדלים בגנים הביודינמיים של החברה, בעיירה הגרמנית הציורית אקוולדן. "כל גני החברה הינם ביודינמיים, הווה אומר מערכת חקלאית אקולוגית שלמה בה אמורים אנשים, בעלי חיים, צמחים, מיקרואורגניזמים, אדמה, מים ואוויר להתקיים מתוך איזון דינמי ושיווי משקל תוך שימוש בשיטות גידול מסורתיות טבעיות והימנעות מפיזור רעלים ודישון כימי המרעילים את הסביבה.

בפועל, בגנים אלה, כמו בגנים ביודינמיים אחרים, לא משתמשים החקלאים ברעלים ובדישונים כימיים, אלא מסתמכים על שימוש בשיטות גידול מסורתיות טבעיות והימנעות מפיזור רעלים. בגני החברה מחזירים לאדמה את הזרעים והצמחים שנלקחו ממנה במצבי צבירה אחרים, מה שמבטיח בסיכומו של דבר מוצרים קוסמטיים באיכות גבוהה במיוחד".

התקנים החשובים בקוסמטיקה האורגנית:

בישראל אין חוק המגדיר מהו מוצר טבעי או אורגני בתחום הקוסמטיקה והטואלטיקה ולכן יצרנים יכולים להשתמש בהגדרות אלה על פי ראות עיניהם. יתרה מזאת יצרנים יכולים להטביע על מוצריהם כל סמל שיחפצו, מה שמותיר את הצרכן עם הפרשנות כלפי הצהרת החברות באמצעות הסמלים האלה ולכן גם מוצרים הנושאים תווית שמעידה כי הם אורגניים או טבעיים עלולים להכיל כמות משמעותית של רכיבים שהצרכן האורגני הטיפוסי אינו מעוניין כלל בהימצאותם.

כיום אין שום גוף מוסדר המפקח על הסמלים המוטבעים על אריזות מוצרים. הקביעה והשליטה מצויה בידי החברות עצמן. בארץ אומנם יש פיקוח שמנוהל ע"י "אגריאור" -"טוב השדה" שני גופים שהתאחדו ומוסמכים ע"י משרד החקלאות לפקח על הגידולים האורגניים בישראל, אולם הם מפקחים רק על חנויות הטבע- ובודקים האם הן אכן מחזיקות את האישורים הנדרשים להיותן אורגניות, ועל החקלאים - האם הם מחזיקים באישורים הרלוונטיים והאם הם מגדלים לפי החוק בישראל.

לטענת משרד הבריאות, בארץ לא קיים כיום סטנדרט למוצרי קוסמטיקה אורגניים. הכיתוב "אורגני" מאושר על-ידי משרד הבריאות בעת מתן רישיון בתנאי שהיבואן או היצרן המקומי מציג תעודה כי נבדק על-ידי ארגון "אקוסרט", ולאחר שביצע בדיקת הרכבים, ריכוזים, חומרי גלם ותהליכי ייצור.

חגי רבן, מנהל חברת אגריאור העוסקת בפיקוח ואישור של מוצרים אורגניים המיוצרים בארץ ומאושרים על-ידי חברת "אקוסרט", מוסר כי ישנה טיוטה לתקן שהוכנה על-ידי הארגון לחקלאות אורגנית, אך הוא עדיין לא פעיל. לדבריו, "התחום לא מוסדר בסטנדרטים ברורים, וישנם יצרנים המייצרים מוצרים אורגניים מצוינים אך הם עדיין לא נושאים תו תקן".

גם בעולם לא קיימת תקינה אחידה למוצרי קוסמטיקה אורגניים. השימוש בתווים בינלאומיים על גבי המוצרים וללא אישור הארגון העומד מאחוריו מהווה הפרה של שימוש בסימן מסחרי מוגן - ומכאן נולדו תווים בעלי עיצובים גרפיים יצירתיים. הארגון הבולט ביותר המעניק תו תקן אורגני הוא "אקוסרט" (ECOCERT) הצרפתי. הקריטריונים שלו קובעים שעל המוצר להכיל 95% של מרכיבים ממקורות צמחיים ולפחות 10% של מרכיבים אורגניים. בנוסף, חל איסור על שימוש במרכיבים סינטטיים והאריזות עצמן צריכות להיות מחומרים שניתן למחזר.
פירוט החברות ותווי התקן האורגנים


לדברי קלברג, בשנה האחרונה קם גוף-על אירופאי חדש המעניק תו תקן למוצרי קוסמטיקה טבעיים ואורגניים בשם NA-TRUE המקובל על-ידי מספר חברות אורגניות, והוא בעל תקנים מחמירים יותר מאשר ארגון "אקוסרט", "אני מקווה שתו התקן של ארגון NA-TRUE יהפוך לסטנדרט מקובל גם בארץ". עוד הוא מוסיף, כי בעת רכישת מוצר אורגני חשוב לבדוק את רשימת המרכיבים ולוודא שהם אכן אורגניים וטבעיים. "לא כל מוצר קוסמטי המתהדר בכיתוב "טבעי" הוא מוצר אורגני. ישנן יצרניות המכריזות על מוצריהן "כטבעיים" או ככאלה המכילים "מרכיבים טבעיים", אך כאשר בודקים היטב את רשימת המרכיבים, לרוב נמצא אחוז גבוה של מרכיבים שאינם מותרים לשימוש בקוסמטיקה האורגנית." קלברג מציע למדקדקים להשתמש במילון המונחים הבינלאומי "Inci" לחומרי הגלם של הקוסמטיקה, אותו ניתן למצוא ברשת האינטרנט.

גם חברות הקוסמטיקה הישראליות גילו את השוק המתפתח ואת הביקוש הגובר לתכשירי טיפוח אורגניים. בין החברות האלה ניתן למצוא את "דר' רון כדיר", "סבון של פעם", "ספרינג", ו"ג'יג'י", אשר השיקו קו מוצרי טיפוח אורגני, הנושא את תו התקן של ארגון "אקוסרט".

גיא פרוביזור, מנכ"ל "עדן טבע מרקט", מציין שהמודעות לשימוש במוצרי קוסמטיקה אורגנית אכן נמצא בעלייה מתמדת. לטענתו, "במהלך המחצית הראשונה של שנת 2009 היה גידול של כ-30% בהיקף המכירות של מוצרי קוסמטיקה אורגנית ברשת, לעומת המחצית המקבילה בשנת 2008". המוצרים האורגניים הנמכרים ביותר לתקופה הנדונה ברשת הם: קרם לחות ורדים של "דר' האושקה", סדרת מוצרי התינוקות של "וולדה" וקרם גוף של "אורגניקס קוסמטיקס".

מילון מונחים בינ"ל- הרשימה השחורה:

* סודיום לורייל סולפט (SLS): חומר מקציף כימי הנפוץ בשימוש במשחות שיניים, בתכשירי שמפו, קצף גילוח וקצף אמבט. מסיר שומן ולכלוך, אך עלול לגרום לגירוי בעיניים ובעור.

* מלחי אלומיניום: מופיעים בדאודורנטים, אוטמים את הנקבוביות בעור, ועלולים לגרום לרגישויות בעור ולאדמומיות.

* תוצרי לוואי של תעשיית הנפט: שמן מינראלי, וזלין, פטרולאום, פטרולטום, פרפין ושמן פרפין - אוטמים את העור, עלולים לגרום לאלרגיות ולנזקים לא ידועים בטווח הרחוק.

* פארבנים: חומרים משמרים, עלולים לגרום לאלרגיות ולתופעות לוואי.

* צבעי מאכל סינטטיים: עלולים לגרום לאלרגיות ולתופעות לוואי.

* תמציות ריח סינטטיות: עלולות לגרום לאלרגיות ולהחליש את המערכת החיסונית.

* חומר מהונדס גנטית: למשל חומר צמחי שהזרעים שלו הושבחו בהנדסה גנטית.

* ננו טכנולוגיה: חלקיקים זעירים העלולים לחדור לעומק העור.

מדריך הסמלים
אז איך בכל זאת מזהים מוצר טיפוח טבעי או אורגני?

"אם לצרכן יש הרגשה שהוא זקוק להשכלה בכימיה כדי לקרוא את רשימת הרכיבים שעל התווית, והיא משופעת בשמות שאינם קשורים לעולם הצומח, כל הסיכויים שהמוצר אינו טבעי או אורגני", אומר קלברג, "סביר להניח שמדובר ברכיבים סינתטיים, נגזרים של נפט, ששום צרכן בעל מודעות בריאותית לא היה רוצה שיבואו במגע עם גופו. במוצר טבעי רשימת הרכיבים היא לרוב תמציתית, ללא קידומות של מספרים ואותיות, ומכילה בעיקר שמות שנשמעים יותר כמו האוכל שלנו". אז איך תדעו שמוצרי הטיפוח שקניתם אכן אורגנים כפי שמצוין על גבי האריזה? בישראל עדיין אין תקן לקוסמטיקה אורגנית, ועד שיהיה כזה מומלץ לחפש על תווית המוצר את ארבעת סמלי התקינה האירופאית והאמריקאית:

NA-TRUE
תו תקן חדש לאגודת הגג האירופאית, שהוקמה ע"י חברות מובילות בענף. חברת ד"ר האושקה וחברת פרימוורה היו יוזמות התו, אליהן כאמור הצטרפו חברות בינלאומיות נוספות. הקריטריונים בשלב זה מחייבים זה רק בתחומי אירופה. הם מעניקים דרגות באמצעות כוכבים, כאשר 3 כוכבים זוהי הרמה הגבוהה ביותר להגדרת מוצר אורגני.שלושה כוכבים מכתירים מוצר אורגני ברמה הגבוהה ביותר.

DEMETER
תו תקן בינלאומי הניתן ע"י האגודה האורגנית הביודינמית בגרמניה, הידועה בתקניה המחמירים ביותר. האישור בא להבטיח הרכיבים הצמחיים הטבעיים המצויים במוצר גדלו בתנאים אופטימאליים ללא תוספות מלאכותיות.

ECOCERT
הגוף האחראי לתקן הצרפתי הרשמי לקוסמטיקה אורגנית נחשב לגדול ולמוכר ביותר באירופה, והוא פעיל ביותר מ-80 מדינות. כדי לקבל אותו, מספיק להוכיח ש-10% מתכולת הרכיבים הצמחיים יהיו ממקור אורגני.

BDIH
פותח על ידי עורך דין גרמני. מגדיר מוצרים טבעיים ואורגנים, מפרט את החומרים האסורים ואת הטכנולוגיות המותרות בייצורם.

פירוט האייקונים המופיעים על גבי מוצרי הטיפוח:

אייקון המחזור:
על פי נתוני ארגונים עולמיים להגנת הסביבה וחברות מסחריות-אקולוגיות, שוויי המחזור הכספי העולמי בייצור אריזות קרטון וניילון הנזרקים בתום שימוש חד-פעמי מגיע לכ- 5 מיליארד דולר. הפסולת המושלכת בידי חברות ומוסדות ציבור גדולים ברחבי העולם, בעיקר בארצות מערב אירופה וארצות-הברית, גורמת לנזקים בלתי הפיכים לסביבה. סמל המחזור הבינלאומי (Chasing Arrows) בנוי משלושה חיצים עוקבים, ומשמעו שאריזת המוצר ניתנת למחזור. השימוש בתו הוא וולונטרי. החיצים מסמלים את התהליך המעגלי של המוצר: ייצור, איסוף ומיון מוצרים משומשים ועיבודם לייצור מחדש.

ידידותי לאוזון:
הלוגו "ידידותי לאוזון", מופיע לעיתים בליווי שמיים בהירים ושמש זורחת. מקורו של הסימול הזה הוא התו הבינלאומי OZONE FRIENDLY, שמשמעו שהמוצר אינו מכיל פריאון הפוגע בשכבת האוזון.

הארנבון:
סמל הארנב המופיע על מוצרי הקוסמטיקה, הטואלטיקה והניקיון, משמעו שבתהליך הייצור של המוצר המוגמר, לא נוסו רכיביו על בעלי-חיים. בעולם הולכת ומתרחבת החקיקה נגד ניסויים בבעלי חיים שלא לצורכי הצלת חיים. לצרכנים לא קל לדעת אם המוצר שהם מבקשים לקנות התבסס על התעללות בבעלי חיים. קל לזהות מעילי פרווה ומוצרי עור ולהימנע מרכישתם, אך כיצד תדעו אם קרם הלחות הנתון באריזת פלסטיק נאה ותמימה הסב סבל לקופים במעבדה? התשובה פשוטה: יש כמובן להעדיף מוצרים (ולא יצרנים!) שעל אריזתם נכתב בפירוש כי בתהליך פיתוחם לא התבצעו ניסויים בבעלי חיים. אמירה זו איננה ערובה לאמיתות העובדות, אך קיומה מעיד על מודעות של היצרנים ללחץ הלקוחות, ולפיכך על סיכוי גדול יותר להדברת התופעה. על מוצרי קוסמטיקה מיובאים קיימת מערכת סימון בעניין. הסימול המודפס מופיע בדמות ארנבון, ונקבע כסימון בינלאומי למוצרים אשר לא נוסו על בעלי חיים. יש לציין כי ישראל לא הצטרפה עדיין לחקיקה מחייבת בתחום ויצרנים מקומיים עשויים למצוא לנכון להדפיס ארנבונים בכל מיני צורות על מוצרי הקוסמטיקה שלהם.

מבין האספקטים האתיים של הצריכה הירוקה בטואלטיקה ובטיפוח, האיסור על ניסויים בבעלי חיים הוא אולי הידוע ביותר. עד לפני יותר משני עשורים טענו השחקניות המרכזיות בשוק כי לא ניתן לייצר מוצרי קוסמטיקה ללא ניסויים בבעלי חיים. בעקבות לחץ ציבורי שהחל באירופה, השקיעו היצרניות משאבים בפיתוח חלופות ותוך זמן קצר ויתרו רבות מהן על הניסויים. החל מינואר אשתקד נאסר במדינות האיחוד האירופי כליל שיווק של מוצרי קוסמטיקה וטואלט שנוצרו בעקבות ניסויים בבעלי חיים. התקנות המזכות מוצרים לשאת את תו הארנב המכונה "הארנב המנתר" (leaping bunny) ניתן לכ-200 חברות סמכות להשתמש בסמל בצורתו האחידה. הוורסיה הישראלית לסמל הארנב מלמדת כי ישראל אינה חברה בארגון ה- CCICהאמון על פיקוח התו, וכי לצד היעדר הפיקוח, למעשה כל חברה ישראלית יכולה להטביע את הסמל על מוצריה. היות שהאסמכתה היחידה היא הצהרת החברות כי אינן מבצעות ניסויים בבעלי-חיים, לצרכן נותר לקוות כי תו הארנב אכן מסמל את ייעודו.

תוקף המוצר:
סימול המופיע על מוצרי הקוסמטיקה והטיפוח ומתייחס לתוקף המוצר לאחר פתיחתו. הסימול נראה כקופסה זעירה עם מכסה פתוח, ועליה מצוין אורך חיי המוצר: 6, 12, 12, 24 חודשים וכד'. מוצרים מהם נעדר הסימול הזה יכללו כיתוב המורה על תוקפם. סימון תוקף המוצר הוא חובה על-פי חוק שנוסח בהתאם לתקן האירופי.

סל האשפה:
אייקון סל האשפה (Tidyman) המופיע על מוצרים שונים - בארץ ובחו"ל, מהווה תזכורת שאת אריזת המוצר יש לזרוק לאשפה.

סחר הוגן:
המוטו של סימול הסחר ההוגן אומר כך: בכל פעם שאתה קונה מוצר אינו מכיל תו זה, אתה עלול להיות שותף במזימה בה מנוצלים חייו של עובד עני במדינת עולם שלישי, העובד 14 שעות ארוכות, שבעה ימים בשבוע, בתנאים מחפירים ותוך כדי סיכון בריאותו, ללא זכויות סוציאליות ותמורת שכר רעב, הנע מדולר עד דולר וחצי ביום.. הצהרה זו ועוד נוספות תחת המוטו הזה, חרוטות על דיגלו של אוקספם (Oxfam), ארגון עצמאי, א-פוליטי, הפועל יחד עם גופים וארגונים אחרים בכ-120 מדינות, כדי למצוא פתרונות ארוכי-טווח לעוני ולסבל ברחבי העולם.



הדפסה >>חזרה
הוסף תגובה
1
חיפוש מהיר